Isnin, 4 Oktober 2010

GALI PERPARITAN (Excavate Trench)

GALI PERPARITAN (Excavate Trench)

TUJUAN:
Pelatih yang berjaya menamatkan modul ini boleh melakukan kerja-kerja penggalian, kerja-kerja cerucuk. Kerja-kerja memasang penahan tanah. Kerja-kerja penyemburan racun anti serangga Dan kerja-kerja kepala cerucuk dengan menggunakan perkakas dan peralatan suapaya hasil kerja menepati dan spesifikasi yang ditetapkan.

PENERANGAN
1. Kerja-kerja menggali perparitan dan lubang-lubang adalah menjadi suatu perkara biasa dalam sesuatu kerja binaan. Parit-parit biasanya dibuat untuk pembinaan asas, pemasangan paip-paip saluran sanitasi serta pembinaan parit-parit longkang sementara lubang-lubang pula dibuat untuk pembinaan asas pad, tangki najis, ruang penapis dan sebagainya.

2. Parit-parit atau lubang-lubang yang digali kadang-kadang perlu dibiarkan terbuka Untuk jangka waktu yang lama sebelum ianya ditumbus semula. Oleh sebab itu sebagai langkah keselamatan tebing-tebing penggalian tersebut perlu penyokongan sementara dengan tujuan:
a. Untuk melindungi para pekerja yang bekerja di dalamnya.
b. Untuk menahan tebing perparitan daripada runtuh dan menutup parit atau lubang sebelum kerja-kerja pembinaan siap dijalankan atau tembok bawah tanah yang dibina cukup kuat untuk menahan himpitan tanah jika tebing penggalian itu runtuh.

3. Untuk kerja-kerja yang boleh disiapkan serta-merta biasanya tebing-tebing parit tidak memerlukan penyokongan sementara. Penyokongan tebing juga mungkin tidak diperlukan jika tanah tebing penggalian itu cukup kuat serta dalamnya tidak melebihi 1.0m

4. Kaedah penyokongan tebing perparitan adalah bergantung kepada sifat semulajadi tanah di mana parit itu dibuat. Selain daripada itu factor-faktor seperti dalam parit, keadaan cuaca Dan lama masa sesuatu kerja itu akan dijalankan perlu diambil kira. Ada empat kaedah menahan tebing perparitan iaitu:

a. Untuk tanah keras
b. Untuk tanah yang mampat serta kukuh
c. Untuk tanah gembur
d. Untuk tanah lembik.

Tiada ulasan:

Catat Komen