Ahad, 17 Januari 2010

Simen

TAJUK: SIMEN

TUJUAN:

PENERANGAN

1.Simen merupakan bahan komponen yang utama dalam proses membuat mortar. Terdapat pelbagai jenis simen yang digunakan di tapak-tapak pembinaan mengikut keperluan dan kesesuaiannya. Kebiasannya dibekalkan dalam bag-bag yang beratnya tidak melebi 50 kg bagi kemudahan pengangkutan.

2.Simen diperbuat daripada tanah liat dan batu kapur dan diadunkan mengikut kadar yang tertentu. Simen biasanya digunakan untuk kerja-kerja konkrit, menerap bata, lepaan dan lain-lain.

3.Proses pembekuan dan pengerasan simen adalah hasil dari pembentukan sebatian kimia yang kompleks terjadi sebaik sahaja ianya dicampurkan. Proses ini dipanggil hadrasi (hydration)


Jenis-Jenis Simen
1.Simen Portland Biasa – dihasilkan dengan proses pembakaran yang terkawal. Bahan tanah liat dan kapur yang menjalani proses pembakaran itu akan menjadi hangus. Campuran bahan gypsum dibuat mengikut nisbah tertentu utuk mengawal masa bekunya. Simen jenis ini begitu meluas digunakan untuk membuat motar dan konkrit.

2.Simen Portland Cepat Keras – Dibuat lebih halus dari simen-simen yang lain untuk mendapatkan kekuatan yang maksimum dan akan cepat mengeras dalam cuaca yang sejuk serta lembap. Sesuai untuk kegunaan di kawasan yang basah serta berair.

3.Simen Penghalang Sulfat – lebih praktikal digunakan di kawasan yang berair dan mengandungi garam atau asid sulfuric untuk menjamin kekuatan konkrit yang akan digunakan kerana ia menghalang tindakan sulfat.

4.Simen Warna – Digunakan dalam kerja-kerja hiasan pada sambungan bata, permukakan lantai, lepaan tembok dan kegunaan lain yang difikirkan sesuai. Hendaklah disimpan berasingan dari simen-simen yang lain untuk mengelak dari percampuran warna. Ia terdiri dari pelbagai warna seperti coklat, putih, hitam, hijau, biru, kuning dan sebagainya.

5.Simen Alumina Tinggi – diperbuat dari hasil campuran kapur dan bahan galian yang megandungi galian aluminium melalui proses pembekuan yang lambat dan ia lebih keas dari simen cepat keras. Sesuai untuk kawasan yang banyak sulfat tetapi ianya tidak sesuai pada tempat yang panas dan perlu dibasahkan selama 24 jam untuk mendapatkan mutu konkrit yang baik.

6.Simen Rendah Haba – Konkrit yang menggunakan simen jenis ini akan mengeluarkan wap panas secara perlahan-lahan dan dapat mengurangkan keretakan yang berlaku pada sesuatu ketika pada pembinaan empangan dan tembok penahan.

7.Simen Hidrophobik – mempunyai sifat yang kurang menyerap air. ia digunakan di tempat tempat yang basah dan lembap, dan selalunya dibancuh dengan menggunakan mesin supaya campurannya baik dan sebati.

8.Jenis-jenis simen yang lain termasuk

a.Wall crete – untuk membuat lepa.

b.Simen ceramic /Adhesive( simen pelekat ) untuk memasang jubin, 'garden stone',genting dan lain-lain kerja yang sesuai,

c.Pada masa sekarang terdapat juga simen untuk membuat konkrit ringan (light weight concrete)


Cara Menyimpan Simen

Simen ialah bahan yang mudah keras, jika bercampur dengan air. Oleh itu bahan-bahan tersebsut perlu diberi penjagaan yang baik sebelum ia digunakan atau selepas digunakan terutamanya semasa berada di tapak bina. Bagi projek yang kecil, simen-simen tidaklah perlu disimpan di dalam stor yang besar. Memadailah disimpan ditempat yang lapang berpandukan kaedah berikut:

1.Sediakan papan lapik dan pastikan ia kering.

2.Jarak papan lapik dengan paras tanah hendaklah ditinggikan
sekurang-kurangnya 150 - 230mm bagi mengelak kelembapan atau basah.

3.Jarak 300 mm daripada dinding gudang.

4.Susun beg simen rapat-rapat.

5.Beg simen hendaklah disusun tidak melebihi 12 lapisan untuk memudahkan kerja menyusun dan mengambil simen semasa kerja dijalankan.

6.Bahagian tepi disusun rendah dari yang ditengah.

7.Pastikan simen-simen digunakan dengan segera bagi projek kecil untuk mengelakkan kerosakan.

8.Jika tempat simpanan tidak berbumbung, simen-simen mestilah ditutup dengan kain plastic.

Ujian Bagi Simen

Ada terdapat beberapa kaedah untuk menguji simen.

1.Dirasa dengan tangan – simen yang baik dan boleh digunakan, bebentuk serbuk dan tidak berketul-ketul.

2.Lebih tepat – dibancuh dengan air hingga pekat. Dilepekkan diatas cermin dan dirata dengan sudip. Kemudian ianya direndam di dalam air selama 24 jam. Sekiranya simen itu retak dan tidak mengeras, keputusannya simen itu tidak sesuai digunakan.

9 ulasan:

  1. Assalammualaikum....minta share maklumat...terima kasih...

    Muhammad Adham
    email: adham_2310@yahoo.com
    blog: reefearpmm.blogspot.com

    BalasPadam
  2. salam..boleh share x pasal simen lg?? boleh email fatihahyusuf@gmail.com

    BalasPadam
  3. salam...saya nak tanya quik gel....sama kah dengan Simen Portland Cepat Keras? atau sama dengan Simen Hidrophobik?


    BalasPadam
  4. Utk simen konkrit jambatan...jenis simen mane yg sesuai....?

    BalasPadam
  5. Utk simen konkrit jambatan...jenis simen mane yg sesuai....?

    BalasPadam
  6. assalamualaikum..
    nama saya illa ... saya membekalkan simen, simen jubin/ simen gam, simen grout, susu gam, plaster dan pelbagai bahan-bahan binaan.
    Syarikat kami beroperasi di kampung selayang baru

    Kami menawarkan harga yg berpatutan.

    Sekiranya tuan berminat boleh datang utk melihat kilang kami di No 9 Jalan 21, Kampung Selayang Baru, 68100 Batu Caves, Selangor

    atau boleh hubungi saya rozila 01111247274

    BalasPadam
  7. Salam....ada dpt kerja konkrit ramp untuk jambatan...ia menggunakan cement grouts light weight...blh kah anda membekalkan untuk saya? Pada 1hb 4 2019 di klang

    BalasPadam
  8. Untuk pembuatan bata gajah simen yg mana paling sesuai

    BalasPadam
  9. saya ingin berbagi dengan Anda semua tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari perusahaan pinjaman yang sangat baik dan jujur ​​​​yang terdaftar di Amerika Serikat, karena saya melamar sebagai pinjaman awal, saya butuh beberapa dokumen untuk memenuhi persyaratan mereka tetapi insya Allah saya lulus dan bekerja dengan lancar sebagai pengusaha. hubungi whatsapp: +18632310632 / pedroloanss@gmail.com untuk semua jenis bantuan keuangan seperti pinjaman dan fasilitas investasi.

    BalasPadam