Isnin, 4 Oktober 2010

UJIAN PENURUNAN

UJIAN PENURUNAN

TUJUAN:
Pelatih yang berjaya menamatkan modul ini boleh kenalpasti bahan-bahan dan peralatan serta boleh melakukan kerja-kerja menyukat, membancuh, mengangkut, menempat, memadat, merata dan merawa/mengawet (curing) konkrit dengan menggunakann perkakas dan peralatan supaya hasil kerja menepati piawaian dan standard yang telah ditetapkan.

PENERANGAN:
Konkrit yang bermutu tinggi adalah dihasilkan dengan kawalan rapi mulai daripada pemilihan bahan-bahan batu baur, simen, air sehingga pengawetan. Kawalan yang penting semasa konkrit di bancuhkan ialah ujian penurunan dan ujian mampatan.

Ujian Penurunan
1. Ujian penurunan (Slump test) ialah untuk memastikan ketekalan (consistency) bancuhan konkrit di samping mengawal kekuatannya. Ini merupakan satu ujian kasar yang dilakukan pada sample bancuhan konkrit yang dibancuhkan pada masa yang belainan Untuk menentukan bahawa bancuhan itu mengandungi jumlah air yang lebih kurang sama, tidak terlalu cair atau terlalu kering. Ujian ini dilakukan di tapak bina, tempat bancuhan konkrit dibuat. Sample hendaklah diambil daripada bancuhan yang baru dibuat. Alat-alat yang digunakan Untuk menjalankan ujian ini ialah sebuah acuan (slump cone) yang diperbuat daripada kepingan logam, alat getar atau sebatang besi bulat ber diameter 16mm.


Rajah: Peralatan yang digunakan Untuk ujian penurunan

2. Ujian penurunan hendaklah dilakukan mengikut langkah-langkah seperti berikut.
a. Sediakan peralatan dan konkrit untuk ujian.
b. Acuan diletakkan di atas lantai yang rata dan dibasahkan telebih dahulu sebelum diisikan bancuhan konkrit.
c. Isikan kon dengan konkrit ¼ bahagian ketinggian kon untuk lapisan pertama.
d. Penuhkan acuan dalam masa 2 minit dalam 4 lapisan yang sama
e. Padatkan tiap-tiap lapisan 25 kali menggunakan rod keluli

Rajah: Rod Keluli Ø 16mm

f. Permukaan di atas diparaskan dan segala kebocoran di tapak acuan dibersihkan
g. Dengan tidak membuang masa, acuan diangkat dengan perlahan-lahan dalam keadaan tegak
h. Ukurlah pemendapan 6 mm yang terdekat. Jika pemendapan riceh atau roboh berlaku, ujian hendaklah diulangi menggunakan contoh yang lain
i. Catatkan segala keputusan
j. Bersih acuan dan biarkan kering. Jangan sekali-kali acuan itu disapu minyak


3. Jenis Pemendapan.
a. Pemendapan Sebenar - telah mencapai kemudahan kerja (degree of workability) sesuatu campuran konkrit.
b. Pemendapan Riceh (Shear Slump) - jika ini terjadi, ujian hendaklah diulangi. Sekiranya pemendapan riceh berlaku pada tiap-tiap kali ujian ini berlaku bila campuran-campuran itu kekurangan air, ini menunjukkan bahawa campuran itu mempunyai kurang lekatan.
c. Pemendapan Roboh (Collapse Slump) - campuran-campuran yang tegar pada keseluruhannya akan mendapat pemendapan kosong. Sebaliknya, jika sesuatu campuran itu basah (terlalu banyak kandungan air) pemendapan roboh akan terjadi. Langkah-langkah yang perlu untuk mengurangkan kandungan air dalam campuran itu perlulah diambil.


Jadual Ukuran Penurunan Mengikut Kesesuaian Kerja

Jenis Konkrit Ukuran Penurunan
Konkrit tidak bertetulang 25 – 50 mm
Konkrit bertetulang 75 – 125 mm
Lantai dan jalan 25 – 100 mm
Konkrit Pembinaan jalan 20 – 40 mm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan